Me voimme tehdä mitä haluamme – miksi tekisimme niin kuin aina ennenkin?

Tämä ajatus on esillä joka viikko tiimipalaverissamme.

Mediankulutuksen aina vain nopeana jatkuva muutos tarkoittaa sitä, että meidän pitää toimituksissa muuttaa ajatteluamme vauhdilla.

Kalevan kasvun rakennuspalikoiden ykkönen on briljantti sisältö. Se on luonteva valinta yhtiölle, joka näkee tulevaisuudessakin menestyvänsä nimenomaan mediatalona.

Minulle briljantti sisältö tarkoittaa laadukasta journalismia tarjoiltuna sellaisessa muodossa ja sellaiseen aikaan, kun uutispalvelumme käyttäjät sen haluavat nauttia.

Jenny_Halvari-14-web
Kuka?

Jenny Halvari

Jenny Halvari on Kalevan uutispäällikkö. Hänestä parasta pohjoisessa ovat Oulun festarit, Rukan rinteet ja Saariselän tunturit.

Jenny_Halvari-14-web
Kuka?

Jenny Halvari

Jenny Halvari on Kalevan uutispäällikkö. Hänestä parasta pohjoisessa ovat Oulun festarit, Rukan rinteet ja Saariselän tunturit.

Tarjoamme tietoa ja ymmärrystä

Jotta onnistuisimme paremmin vastaamaan yleisön tarpeisiin, otamme Kalevan toimituksessa käyttöön user needs -mallin.

Siinä sisällöt suunnitellaan siten, että ne vastaavat käyttäjän erilaisiin tarpeisiin, kuten tiedontarpeeseen, ymmärtämiseen ja tunteisiin. Useissa mediataloissa käytettävä malli on alun perin kehitetty BBC:n toimituksessa.

Kalevassa olemme tunnistaneet kuusi erilaista tarvetta.

Koska taustamme on uutisten kertomisessa, teemme paljon sisältöjä, jotka pitävät yleisön ajan tasalla. Uutisoimme isosta palosta jätekeskuksessa, leikkipuistossa tapahtuneesta henkirikoksesta ja kaupunginjohtajan irtisanoutumisesta.

Jatkossakin Kaleva tulee täyttämään tämän tarpeen. Mutta se ei riitä.

Muiden medioiden esimerkit osoittavat, että tarvitaan myös sisältöjä, jotka auttavat käyttäjää ymmärtämään ympäröivää maailmaa.

Toimitukseen on vuosikymmenten aikana kertynyt valtava määrä tietoa, joten ymmärryksen lisäämisestä voimme tehdä vahvuutemme. Analyysien ja taustoittavien artikkelien avulla avaamme näkymiä kotikaupunkiimme ja kauemmas.

Haluamme myös tarjota apua arjen haasteisiin. Hyötysisällöillä kerromme miten isompia ja pienempiä ongelmia voi ratkaista.

Kevyet sisällöt ovat merkityksellisiä

Alan trendikatsauksissa näkyy, että moni välttelee mediaa liian negatiivisen uutisoinnin vuoksi. Siksi hyvää mieltä tarjoavat, kevyet sisällöt ovat juuri tässä ajassa niin merkityksellisiä.

Hengähdystaukojen vastapainoksi tunnistimme toisenlaisen tunnetarpeen: syvemmälle menevän halun liikuttua. Nämä aiheet eivät yleensä ole kepeitä vaan elämää mullistavia hetkiä.

Kuudes tarpeista on yhdessäolo toisten kanssa. Koronan jälkeen moni on päätynyt viettämään päivänsä kotona näyttöjen äärellä. Ja monet heistä, jotka ovat yksin, kokevat ainakin ajoittain olevansa yksinäisiä.

Kalevassa kerromme alueemme tapahtumista ja yhteisöistä, tarjoamme mahdollisuuden reflektoida kokemuksia ja houkuttelemme mukaan osallistumaan.

Briljantit sisältömme kutsuvat alueemme ihmiset osaksi pohjoissuomalaista yhteisöä. Viemme sinutkin sinne, missä tapahtuu.

Lue lisää aiheesta

_T8A7099-web
_T8A7099-web

Datajournalistille tekoäly on apuri, jonka tehokas käyttö voi mullistaa työn luonteen

Tekoälyn merkitystä voi verrata höyrykoneeseen, jonka keksimisen jälkeen koneet alkoivat vauhdilla korvata ihmisvoimin tehtävää raskasta fyysistä työtä.

Lue artikkeli
Antti_Kokkonen-10-web
Antti_Kokkonen-10-web

Journalismin jälkeinen aika: demokratia kuolee pimeydessä

Kuvitellaan hetki tulevaa: Suomi on siirtynyt journalismin jälkeiseen aikaan. Maassamme ei ole enää ammattimaista mediaa.

Lue artikkeli
Juha_Laakkonen-43-web
Juha_Laakkonen-43-web

Pohjoinen tulevaisuus tehdään yhdessä: siis syrjään turha vaatimattomuus

Kaleva Media luo nahkansa. Me rakennamme yhdessä tulevaisuuden mediayhtiön pohjoiseen. Vaalimme totuutta ja demokratiaa, kun teemme hartiavoimin töitä pohjoisen elinvoiman puolesta.

Lue artikkeli