Suomen uutismediakenttään syntyy uusi merkittävä toimija, joka pystyy tarjoamaan saman katon alta entistäkin laadukkaammat ja mielenkiintoisemmat sisällöt ja palvelut lukijoilleen ja monipuolisemmat ja kattavammat mediapalvelut yritysasiakkailleen. Tavoitteena on se, että uusi yhtiö aloittaa toimintansa 1.1.2026.

Taustalla median digitalisoituminen

Kaleva Median toimitusjohtaja Juha Laakkosen mukaan yhdistymisen taustalla on median nopea digitalisoituminen. Se vaatii mediayhtiöiltä leveämmät hartiat.

– Hienoa, että kaksi perinteistä mediayhtiötä löysivät toisensa. Järjestelyllä vahvistetaan paikallisen journalismin tekemistä sekä mahdollistetaan vahva digitaalisen sisällön kehittäminen, sanoo Laakkonen.

Sisällöt pysyvät paikallisina. Synergia- ja skaalaetuja haetaan ensi sijassa yhteisillä teknologisilla alustoilla, myynnissä, markkinoinnissa ja hallinnossa.

– Paikallinen ja alueellinen uutisointi on kaikissa medioissa edelleen keskeistä. Uusi yhtiö vahvistaa demokratian kannalta tärkeää riippumatonta tiedonvälitystä Suomessa, Laakkonen sanoo.

Mediakenttä on ollut voimakkaassa muutoksessa maailmalla ja Suomessa jo pari vuosikymmentä. Mediaa kulutetaan kasvavassa määrin digitaalisesti erityisesti matkapuhelimilla. Laadukkaat digitaaliset palvelut vaativat media-alan toimijoilta investointikykyä. Se on johtanut mediayhtiöiden fuusioihin.

Perustettava uusi yhtiö on valtakunnallisesti iso toimija

Uudella yhtiöllä on lähes 50 000 digitilausta ja tilausten kokonaismäärä on noin 120 000. Viikoittain se tavoittaa 850 000 ihmistä. Yhtiön henkilöstö on 350 ihmistä ja liikevaihto noin 60 miljoonaa euroa.

Kaleva Media omistaa perustettavasta mediayhtiöstä enemmistön, 65 prosenttia. Ilkka-yhtymän omistus on 35 prosenttia. Molemmat omistajayhtiöt ovat sitoutuneet kehittämään yhtiötä pitkäjänteisesti.

Kaleva Medialla on nyt fuusioituvan medialiiketoimintayhtiö Kaleva365 oy:n ohella paino- ja jakelutoimintaa harjoittava Botnia Print oy, aikakauslehtiä kustantava Kolmiokirja oy sekä markkinointipalveluyhtiöt Kolmas Polvi oy ja Indieplace oy.

Ilkka-yhtymään jää yhdistymisen jälkeen digimarkkinointiliiketoimintaa harjoittava konserniyhtiö Summa Collective. Sen suurin yhtiö on oululaislähtöinen Liana Technologies.

Lue lisää aiheesta

kalevamedia_still_10-web
kalevamedia_still_10-web

Oulu2026-media tarjoilee juhlavuoden tarinat

Pohjois-Suomeen avautuu uusi media, joka tuo Euroopan kulttuuripääkaupungin sisällöt yhteen. Kaleva Media tuo Euroopan kulttuuripääkaupunkivuoden tarinat lähelle lukijoita täysin uudella tavalla.

Lue artikkeli
Heidi Kananen
Heidi Kananen

Uusi markkinointialan kokonaisuus Suomeen

Kaleva-konserni vahvistaa asemaansa markkinoinnin ja viestinnän liiketoiminta-alueella yhdistämällä voimansa Valve-konsernin kanssa.

Lue artikkeli
Antti_Kokkonen-10-web
Antti_Kokkonen-10-web

Journalismin jälkeinen aika: demokratia kuolee pimeydessä

Kuvitellaan hetki tulevaa: Suomi on siirtynyt journalismin jälkeiseen aikaan. Maassamme ei ole enää ammattimaista mediaa.

Lue artikkeli
KM_täällä_sauli
KM_täällä_sauli

Maailman medioilta voi ammentaa tärkeää oppia

Lapin Kansa on mukana kehittämässä Ukrainan mediakenttää. Samalla pääsemme näkemään, millaista on median työskentely poikkeusoloissa.

Lue artikkeli